Ik vraag me af waarom de bekende Kickbike's en Footbike's allemaal een klein achterwiel hebben. Als redelijk goed ingelezen bezoeker van wereldfietser.nl lees ik vaak dat fietsers die voor snelheid gaan, altijd voor 28" wielen kiezen. Dat zal ook de reden waarom wielrenfietsen altijd 28" wielen hebben. Daar staat tegenover dat 26" wielen wel als stabieler worden gegarandeerd. En dat is voor een volbeladen vakantiefiets natuurlijk belangrijk.
Niet dat snelheid voor mij als (potentiëel) step-recreant nou ècht heel belangrijk is. Maar ik wil wel het fijne er van weten. Ik vind deze Sidewalker Downhill Scooter dus heel interessant: 2x26" wielen (zie afbeelding). En daarmee dus veel meer keuze in anti-lekbanden. En dat is altijd fijn als ik op boerepaadjes of ander slecht wegdek raak verzeild.
Dus waarom hebben Kickbike's en Footbike's altijd zo'n klein achterwiel? Of zit de snelheidwinst in de gewichtsbesparing? Zal de gemiddelde stepper met een 2x26" step op toertochten aanmerkelijk langzamer zijn?
Bij voorbaat dank voor de antwoorden.