Ga naar Autoped.nl »
Ga naar de stepbieb »
Ga naar de stepkalender »
Ga naar de ledenzone »

Snelheid en 'n kleiner achterwiel

"Zwaai ik mijn been nu goed uit?" Stel hier je vragen over steptechnieken.

Snelheid en 'n kleiner achterwiel

Berichtdoor Cycle Maniac » di 18 aug 2009, 17:15

Hallo mensen,

Ik vraag me af waarom de bekende Kickbike's en Footbike's allemaal een klein achterwiel hebben. Als redelijk goed ingelezen bezoeker van wereldfietser.nl lees ik vaak dat fietsers die voor snelheid gaan, altijd voor 28" wielen kiezen. Dat zal ook de reden waarom wielrenfietsen altijd 28" wielen hebben. Daar staat tegenover dat 26" wielen wel als stabieler worden gegarandeerd. En dat is voor een volbeladen vakantiefiets natuurlijk belangrijk.

Niet dat snelheid voor mij als (potentiëel) step-recreant nou ècht heel belangrijk is. Maar ik wil wel het fijne er van weten. Ik vind deze Sidewalker Downhill Scooter dus heel interessant: 2x26" wielen (zie afbeelding). En daarmee dus veel meer keuze in anti-lekbanden. En dat is altijd fijn als ik op boerepaadjes of ander slecht wegdek raak verzeild.

Dus waarom hebben Kickbike's en Footbike's altijd zo'n klein achterwiel? Of zit de snelheidwinst in de gewichtsbesparing? Zal de gemiddelde stepper met een 2x26" step op toertochten aanmerkelijk langzamer zijn?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden. ;)

Afbeelding
M'n fotografie: Marc Boom.com

Any colour as long as it's black or white.
Cycle Maniac

Re: Snelheid en 'n kleiner achterwiel

Berichtdoor stephan » wo 26 aug 2009, 20:26

Ik moet zeggen dat ik hier geen zinnig antwoord op heb. Ik voel wel een productvergeleiking aankomen. Wanneer ik hier de tijd en spullen voor heb, wil ik graag een artikeltje schrijven voor het Autoped Magazine (krijg je in de bus als je lid wordt van de Nederlandse Autoped Federatie).

Ik hoor hier namelijk regelmatig mensen over spreken.
stephan
Beheerder

Berichtdoor Tonia » wo 26 aug 2009, 20:42

Ben benieuwd wat daar uit komt. Misschien zit er zelfs wel verschil in wat het meest geschikt is voor de korte sprint en de wat langere toertochten. En misschien is het ontwerp voor steps nog in ontwikkeling. Bij de fiets kom je het model met groot voorwiel en klein achterwiel tegenwoordig ook nauwelijks meer tegen. :lol: (Maar zeg niet 'helemaal niet', want toevallig hebben ze er eentje in de etalage hangen van een fietsenzaak in Lelystad bij het station, en dan wel een die eruit ziet alsof 'ie net nieuw gemaakt is.)
Tonia

Berichtdoor Sparky » vr 28 aug 2009, 11:14

Tja, er zijn wel twee redenen waarom het waarschijnlijk kleiner is.
Ten eerste je step wordt een stukje korter door een kleiner achter wiel.
Hoe langer de step moet worden hoe minder stabiel hij ook word en een stuk zwaarder.
En ten tweede je hebt geen last met het steppen van een groot achter wiel dat je daar tegen aan komt.
En klein wieltje zwaai je makkelijk over heen met je afzet been :idea:

Sparky
Sparky

Berichtdoor Cycle Maniac » vr 28 aug 2009, 20:51

Ooh, ik had dus geen rekening mee gehouden, met dat de voet tegen het achterwiel aan kan komen. Maar toch wel typisch dat het Canadese Sidewalker behalve het 2x26 inch Downhill model, ook het 2x26 inch City model op haar site aanbied. Betreffen beide steps dan investerings miskleunen van genoemde Sidewalker? Daar zullen ze toch wel onderzoek naar hebben gedaan?
Overigens weet ik intussen wel dat in ieder geval de Downhill, wegens gebrek aan interesse, niet meer leverbaar is.

Eigenlijk ook wel héél jammer, gezien er zo weinig keuze aan goede anti-lek banden is. Schwalbe Marathon Plus, -Extreme's, -XR's and -Supreme's worden niet 18 inch uitgebracht. Ik zie wel dat Schwalbe de Big Apple voor 18 inch uitbrengt. Schwalbe zelf waardeert de lekbestendigheid met 'slechts' 4 balkjes.
Zijn er 18 inch alternatieven die een hogere lekbestendigheid bieden? Tips?

Cycle Maniac

Berichtdoor Tonia » za 29 aug 2009, 14:27

Wat betreft het met je voet tegen je achterwiel aan komen denk ik dat het wel meevalt. Volgens mij kom je met je voet toch vaker naast je wiel uit dan erboven (in het geval van een klein achterwiel). En anders leer je dat denk ik snel genoeg.
En 'anti-lekband' klinkt optimistischer dan het is, je schijnt 10% minder kans te hebben om zo'n band lek te rijden. Toegegeven, ik heb nu ook een anti-lekband op m'n fiets, en het bevalt prima. Het +/- halve jaar dat 'ie er op zit heb ik inderdaad nog geen lekke band gehad. Maar in diezelfde periode is m'n andere band ook niet lekgeraakt. Heeft dat te maken met de kwaliteit van de banden? Wat er op de weg ligt? M'n rijstijl? M'n opmerking is in ieder geval: ik weet niet hoeveel waarde je moet hechten aan of een band nou 'anti-lekband' heet of niet.
Tonia

Berichtdoor thijza » wo 03 feb 2010, 15:47

probeer die cross sidewalker gerust. Zet er een Kickbike sport G4 of Max of een AW footbike naast en je hebt het antwoord! Na 10 meter is het je duidelijk. De Sidewalker heeft een ontzettend log frame even de wielmaat daar gelaten.

in theorie zijn 2 grotere wielen sneller. Vroeger reden we wel wedstrijden op 2 x 28 inch. En je ziet dat steeds meer terug komen nu in het wedstrijdveld. De vraag is hoeveel het scheelt, het zal altijd iets schelen in snelheid. Er wordt wel over gepubliceerd in de NAF uitingen ook.

Gewoon effe NAFlid worden dan kan je de artikelen terug zoeken. Die 19 euro per jaar kan de drempel niet zijn. En we moeten als sport wel overleven. Dit forum is al gratis vrij toegankelijk :) althans nog wel ;)
thijza

Berichtdoor Cycle Maniac » vr 05 feb 2010, 08:22

Die Sidewalker heb ik (enkele maanden terug) toch maar afbesteld.
Op dit moment gaat m'n interesse vooral uit naar de XH-4 Tretroller. Heel interessant, want met een 20" x 2.00" achterwiel heb ik ook de optie voor Schwalbe Big Apple's en Supreme banden.

Een lidmaatschap kun je van mij deze week tegemoet zien. Ik vond het al interessant. Kijk zeker uit na het leesplezier in het Autoped Magazine. ;)

Cycle Maniac

Berichtdoor Harlie » wo 10 feb 2010, 17:44

Hebben we al 2 steppers hier in de omgeving Alkmaar/Langedijk :D
Harlie

Keer terug naar Steptechnieken