Ga naar Autoped.nl »
Ga naar de stepbieb »
Ga naar de stepkalender »
Ga naar de ledenzone »

Carbon frames

Welke kleding draag je bij trainingen en wedstrijden en welk materiaal gebruik je daarbij? Vertel het hier!

Carbon frames

Berichtdoor thijza » do 20 mei 2010, 16:36

Carbon is terug in de sport zo lijkt het.

Steeds meer rijders gaan over op carbon. Ik ben wel benieuwd hoe lang die frames het volhouden en wanneer de eerste breekt of barst. Maar het is goed te ontwikkelen. De carbon frames met 28 voor en 20 inch achter zijn inmiddels al verlengd met een tussenstuk. Zodat er nu 2 x 28 inch in gezet kan worden. Iets wat sneller is dan een combi van 28 en 20 inch.
Zo'n verlengstuk is natuurlijk op niet carbonframes ook uit te voeren. De vraag is natuurlijk of je dan wel een voldoende stijf frame houdt.

Afbeelding

De ervaring van 25 jaar terug (toen men ook met 28x28 inch stepte) is dat de step iets onstabieler wordt en toch wel anders rijdt. En dat zien we nu ook terug bij de carbonrijders die met 2 x 28 inch aan de start verschijnen. Het bochten aansnijden is nog wat onwennig, bochten worden wat ruimer genomen zo lijkt het.

Maar goed, dat het de gemoederen bezig houdt is een feit. Het is mooi te zien dat de sport zich weer ontwikkelt, nadat we toch een dipje van 20 jaar hebben gekend. De ontwikkeling lijkt weer helemaal terug. Met dank aan mensen zoals Kees Bakker en Peter Groeneveld en vele anderen.
thijza

Re: Carbon frames

Berichtdoor peterdestepper » ma 24 mei 2010, 21:23

Er rijd toch al veel meer carbon in het peleton, hoeveel kickbikes hebben nog hun normale vork??
Genoeg carbon vorken zou ik zo zeggen en wat te denken van wielen.
Ik kom uit de ligfietswereld, en wel de record en wedstrijd kant.
15 jaar geleden is daar de ommezwaai geweest, en is het framegewicht van 3000 naar 1100 gram gegaan.
We konden toen stijve en toch lichte frame's bouwen die niet braken.
Ook bleven die frame's wel recht na een crasch in tegenstelling tot Alu en stalen frame's die bij een valpartij allemaal over de vloeigrens werden getrokken en blijvend krom werden .

Voorbeelden zijn de valpartijen van Jan van Eijden bij 118 km/u en Ellen van Vugt bij 103, waarbij de frame's geen schade opliepen, terwijl een gelijkwaardig alu model afgeschreven werd.

Voor verende monotube constructies, is koolstof ideaal, het vermoeid niet, althans als je het niet over de rekgrens heentrekt, je mag het tot 75 % van de max. spanning trekken , en dit onbeperkt herhalen zonder vermoeiings verschijnselen te krijgen.

Bij staal en titanium is er een vermoeiingsgrens die gedefinierd is zolang je er niet aan last , bij Aluminium niet, dat breekt uiteindelijk 100 % .

Alles kan natuurlijk kapot, maar mijn eerste stepje heeft zo'n 30 000 km gelopen en is nog steeds intact.

En die grote wielen, och dat die op duurtempo snel zijn was al duidelijk, topsnelheid is echter volkomen afhankelijk van de rijder, maar mischien dat we over 2 jaar allemaal op die grote dingen rijden .

Wedstrijden zeggen natuurlijk niet alles, wat nu op grote wielen rijdt zijn nu niet meteen de grootste harkers van het peleton, dus!!!! 8-)
peterdestepper

Berichtdoor Eric » di 25 mei 2010, 11:04

Denk niet dat we over 2 jaar allemaal met grote wielen rijden, in het verleden reden er ook steppers rond op 2 grote wielen. En die dames en heren zie ik niet meer.

In mijn theorie is 2 grote wielen in het nadeel op bochtige parcours, maar in voordeel dus op lange afstanden. We zullen het in ieder geval zien komende zaterdag op de Afsluitdijk :!: Rechttoe rechtaan.
Maar inderdaad zoals Peterdestepper al aangaf. Het is nog altijd het talent wat op de step die het moet doen.
Als ik met grote wielen zou rijden, zou ik dezelfde positie houden die ik altijd al had. ;)

Let maar op, nu is het grote wielen, over een tijdje vind iemand weer ergens anders snelheid in.
Zo blijft de (step-)sport steeds bezig met ontwikkelen. Goede zaak.

Tot zaterdag.
Eric

Berichtdoor thijza » di 25 mei 2010, 14:27

Dat de grote wielen 25 jaar geleden verdwenen zijn heeft met de invoering van de 12,5 inch wielmaat verplichting te maken. Niet met het materiaal, nog met de mensen.

Materiaal niet alles is, maar ontwikkeling in materiaal is goed en wel nodig. We zullen het gaan zien. Zolang materiaal maar toegankelijk blijft. Want dat bleek in het verleden wel een probleem. Dat zie je met de Elfstedentocht ook. Veel deelnemers huren of kopen van de organisatie. En ik ben wel er voor dat we meer stepmerken, en een breed aanbod houden. Dus hoe meer famebouwers, hoe meer merken er bij de beter het is voor de sport. Of het nou carbon is of wat anders.
thijza

Berichtdoor peterdestepper » do 24 jun 2010, 21:09

Hier een linkje nar de Zockra carbon step uit frankrijk.

http://img149.imageshack.us/img149/3343 ... 3small.jpg

Zoals je ziet ook 2 x 28 "", en gebouwd voor een franse rijder die er randonneur brevetten mee wil rijden.
Zijn eerste tocht zal een 400 km zijn.

Zockra bouwt eigenlijk boten , maar doet ook wat in ligfietsen.
O.A. voor Barbara Buatois, die deze week de RAAM als eerste dame is gefinisched.
een wedstrijd dwars door de USA over 3000 mijl, ( 4800 km ) nonstop. :shock:

Niet alleen in nederland word dus nagedacht over de toekomst van de step . 8-) 8-)

Peterdestepper
peterdestepper

Keer terug naar Kleding en Materiaal